Αγωγή αποζημίωσης
Διορισμός σε κενή οργανική θέση ΟΤΑ πρώτης βαθμίδας βάσει οριστικού πίνακα διοριστέων του ΑΣΕΠ // Παράνομη άρνηση και παράλειψη του Δήμου να ολοκληρώσει τη διαδικασία διορισμού της εντολέως μας με υπογραφή πρωτοκόλλου ορκωμοσίας και βεβαίωση ανάληψης υπηρεσίας και η εξ αυτού καθυστέρηση διορισμού επί επταετίας // Αγωγή αποζημίωσης 95.832€ λόγω αστικής ευθύνης των οργάνων του Δημοσίου και του Δήμου
Σε υπόθεση της εντολέως μας, η οποία ενώ διορίστηκε σε κενή οργανική θέση ΟΤΑ πρώτης βαθμίδας βάσει διαδικασίας επιλογής τακτικού προσωπικού του ΑΣΕΠ, τον Αύγουστο του 2010 κατόπιν της δημοσίευσης του διορισμού της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, πλην όμως ανέλαβε καθήκοντα στην υπηρεσία ύστερα από επτά χρόνια, εξαιτίας παράνομων παραλείψεων του Δήμου.
Ειδικότερα, ο Δήμος αρνήθηκε να ολοκληρώσει την διαδικασία διορισμού της εντολέως μας ώστε να μπορέσει η ίδια να ορκιστεί και να αναλάβει καθήκοντα στην υπηρεσία εντός του έτους 2010, ισχυριζόμενος ότι στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ίσχυε το νομοθετικό καθεστώς που προέβλεπε την αναστολή των διορισμών και των προσλήψεων του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στους φορείς του Δημοσίου, που είχε θεσπιστεί στο πλαίσιο αντιμετώπισης της δημοσιονομικής κρίσης, χωρίς ωστόσο να συντρέχει κάποια από τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις.
Ομοίως, τα ανωτέρω επικαλέστηκε και το Υπουργείο Εσωτερικών σε απάντηση των αιτημάτων που διαβιβάστηκαν προς τα αρμόδια όργανά του, τόσο εκ μέρους της εντολέως μας όσο και εκ μέρους του Δήμου.
Οι τότε νομοθετικές διατάξεις προέβλεπαν ότι ο αριθμός των ετήσιων προσλήψεων και διορισμών του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στους φορείς του Δημοσίου, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος συνολικά από το λόγο ένα προς πέντε (μία πρόσληψη ανά πέντε αποχωρήσεις) στο σύνολο των φορέων. Και ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών, καθορίζονται οι προτεραιότητες και τα κριτήρια για την κατανομή του προσωπικού αυτού. Το δε Υπουργείο Εσωτερικών ήταν, βάσει του νομοθετικού αυτού καθεστώτος, αποκλειστικά αρμόδιο για την έκδοση αποφάσεων κατανομής των εγκριθεισών θέσεων ανά υπηρεσία και φορέα.
Έτσι, μετά από επταετή καθυστέρηση, ο διορισμός της εντολέως μας ολοκληρώθηκε το έτος 2017 οπότε ανέλαβε υπηρεσία. Ενόψει της καθυστέρησης αυτής, η εντολέας μας υπέστη σημαντική περιουσιακή ζημία εκ της απώλειας μισθών που θα ελάμβανε αν είχε διοριστεί εντός του 2010, και τεράστια ηθική βλάβη συνιστάμενη, μεταξύ άλλων, και στην ηθική, επιστημονική και επαγγελματική της απαξίωση.
Βάσει όλων των ανωτέρω, η ίδια άσκησε ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά, αγωγή αποζημίωσης 95.832€ λόγω αστικής ευθύνης των οργάνων του Δήμου και του Ελληνικού Δημοσίου, βάσει των άρθρων 105 και 106 του ΕισΝΑΚ. Η αγωγή αυτή απορρίφθηκε αρχικά από το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, καθώς αυτό έκρινε ότι δεν υπήρξε παράνομη πράξη ή παράλειψη εκ μέρους των οργάνων του Δήμου και του Ελληνικού Δημοσίου.
Κατόπιν ασκήθηκε έφεση ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Πειραιά, και το οποίο με την 2279/2023 απόφασή του δέχθηκε τελικά ότι η άρνηση και η παράλειψη του Δήμου να ολοκληρώσει τον διορισμό της εντολέως μας αμέσως μετά την δημοσίευση της πράξης διορισμού της στο ΦΕΚ (ήτοι εντός του έτους 2010) είναι μη νόμιμη. Ενώ δεν συνέτρεχε παράνομη παράλειψη εκ μέρους των οργάνων του Ελληνικού Δημοσίου. Τούτο δέχθηκε το δευτεροβάθμιο δικαστήριο, διότι όπως αναφέρει η υποχρέωση του Δήμου για ολοκλήρωση του διορισμού πηγάζει από τα εξής: «ο διορισμός τελειούται και η δημοσιοϋπαλληλική σχέση συνάπτεται με την δημοσίευση στο ΦΕΚ της διοικητικής πράξης του διορισμού. Η ορκωμοσία δεν αποτελεί συστατικό στοιχείο, αλλά εντάσσεται στην περαιτέρω διαδικασία, ήτοι στο στάδιο αποδοχής από τον υπάλληλο. Με τα δεδομένα αυτά, η παράλειψη της Διοίκησης να προβεί σε ολοκλήρωση της διαδικασίας διορισμού της εκκαλούσας για την ανάληψη καθηκόντων σε κενή οργανική θέση του εφεσίβλητου Δήμου, κατηγορίας …, δεν είναι νόμιμη. Και τούτο διότι, η διάταξη του άρθρου 11 παρ.5 του ν.3833/2010, που προβλέπει την έκδοση απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, με την οποία θα κατανέμονται οι εγκριθείσες θέσεις διορισμού δημοσίων υπαλλήλων, ανά υπηρεσία και φορέα, πριν από την έκδοση της οποίας δεν επιτρέπεται η έκδοση πράξεων διορισμού και η δημοσίευση αυτών στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δεν έχει πεδίο εφαρμογής την περίπτωση της εκκαλούσας, εφόσον για αυτήν είχε ήδη εκδοθεί και δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η … απόφαση του Δημάρχου, με την οποία είχε διοριστεί σε κενή οργανική θέση του εφεσίβλητου Δήμου. Υπολειπόταν δε για την κατάρτιση της υπαλληλικής σχέσης, μόνον, η αποδοχή του διορισμού από την εκκαλούσα με την ορκωμοσία της και η ανάληψη υπηρεσίας, ενέργειες που δεν κωλύοντο από την μη έκδοση της παραπάνω υπουργικής απόφασης, εφόσον ήδη η εκκαλούσα είχε διοριστεί σε συγκεκριμένη κενή οργανική θέση του ανωτέρω Δήμου, η οποία, για το λόγο αυτό, δεν ήταν δυνατό να αποτελέσει αντικείμενο της κατανομής που θα γινόταν με την υπουργική αυτή απόφαση. Κατά συνέπεια, η άρνηση του εφεσίβλητου Δήμου να ολοκληρώσει τη διαδικασία διορισμού της (υπογραφή πρωτοκόλλου ορκωμοσίας, βεβαίωση ανάληψης υπηρεσίας κ.λπ) δεν ήταν νόμιμη, εσφαλμένα δε έκρινε περί του αντιθέτου το πρωτόδικο δικαστήριο με την εκκαλουμένη.».